Zwarte jongens

4 december 2018 - Yanchep, Australië

Zwarte jongens, blackboys zoals ze genoemd worden, komen alleen in Australie voor, vooral hier in het westen. Eerst dacht ik dat ze verbrand waren, maar hier in deze regio zijn ze ook echt zwart. Ik heb begrepen dat er wel 28 soorten van deze boom zijn. Ze groeien heel langzaam, en worden uiteindelijk maar 6 meter hoog. Grasstree, grasboom worden ze ook wel genoemd. Met een enorm aparte bloem.

De natuur is hier heel apart en bijzonder. Neil, de beheerder hier heeft me veel uitgelegd en was erg behulpzaam.

Yanchep National Park ligt 50 km ten noorden van Perth, een uitstapje dus even naar het noorden. Het is het eerste park hier dat ik bezoek. Mijn camper staat midden in het National Park, een camping in alle rust met heel grote kampeerplekken. Het is hier prachtig. Hoewel ik maar een overnachting had geboekt, ben ik toch een dag langer gebleven. Gisteren gaf ik rijdende in de camper voorrang aan een kangaroe, die de weg over stak, dat is toch wel apart....

De temperatuur hier blijkt van dag tot dag enorm te verschillen. Gisteren was het 36 graden en de vogels en koala's verborgen zich op schaduwrijke plekjes. Vandaag was het 14 graden minder en bewolkt en met 22 graden heb ik een lange wandeling gemaakt. Veel prachtige vogels gezien, tientallen kangaroes en aan het eind van de middag de koala's, die uit de boom kwamen om te eten.

De westelijke grijze kangaroes, die hier leven zijn veel groter dan ik gedacht had. De volwassen mannetjes zijn ongeveer 1.20 meter groot. Het is een mooi gezicht om ze die grote sprongen te zien maken. En ze zijn heel nieuwsgierig.

Bij de open keuken hier sprak ik een Australisch echtpaar. Ze hadden de oversteek van de nullarbor een aantal keren gedaan. Ze waarschuwden me voor de hitte. En voor de aboriginals......er wordt gestolen vertelden ze. Doe altijd alles op slot. Tja... die gewoonte heb ik toch al. Tot nu toe ervaar ik de mensen als vriendelijk en behulpzaam. En ik voel me veilig hier.

Morgen een rit van 280 kilometer naar het zuiden.

1. Eise Logtmeijer:
    4 december 2018
    Mooie foto's van de kangoeroes en koala's en de zwarte bomen. Leuk om je belevenissen te lezen. Veel plezier daar Down Under.
  2. Jacqueline Versluijs:
    4 december 2018
    Hi amiga, heerlijke verhalen om de dag mee te beginnen.
    Mooie bus en kan me voorstellen dat jij als natuur vrouw volop geniet.
    Goeie reis❤️💋
  3. Marleen:
    4 december 2018
    Leuk om alweer een mooi verhaal te lezen. En wat een prachtige foto's! Heel onwerkelijk om die dieren in hun eigen omgeving te zien, lezende vanuit het koude NL.
  4. Wil:
    4 december 2018
    Sluit me aan bij de vorige berichten! Prachtig om dit live te zien!! En ik zeg het maar weer eens, Gerda, je beschrijft het ook heel mooi!!! Geniet en lieve groetjes
  5. Ella:
    6 december 2018
    Wat een geweldige reis weer. Ook ik geniet van je verhalen en foto's!!!
    Groetjes.
  6. Joop en Truus:
    6 december 2018
    Hoi Gerda,
    Wat een interessante planten, die grasstrees. Ik had er nog nooit van gehoord. Maar dank zij jouw signaal weer wat geleerd.