Roadhits

24 december 2018 - Norseman, Australië

Roadhits dus, dat is belangrijk als voorbereiding voor “de oversteek van West naar Zuid😉 Gedownload  bij de Mac Donalds in Esperance, want daar hadden ze snelle WiFi.  En nu staat het allemaal op een USB stick. Kan ik mooi de komende dagen meezingen als die roadmusic uit de luidsprekers in mijn camper schalt: “ On the road again“...en “Hit the road Jack.....

Eigenlijk is dat de belangrijkste voorbereiding voor mijn tocht door de Nullarbor.  De tijd is voorbij dat niet alleen de tank vol moest, maar ook de auto volgeladen moest worden met jerrycans brandstof om niet  te stranden in de woestijn voordat er iemand na dagen of weken langs komt  En niet te vergeten heel veel water en eten. De kans tegenwoordig is dat je in geval van pech hooguit een paar uur moet wachten. Voordat er iemand langs komt.  En er is ook nog een landingsbaan van de Flying doctors.

Maar ik ben toch wel voldoende voorbereid: ik zal steeds bijtanken bij iedere gelegenheid onderweg, minstens 40 liter drinkwater meenemen,  voldoende eten ( maar wel zorgen dat alle groente en fruit op is bij de grens), rustig rijden om geen kangaroe of kameel(!) voor mijn wielen te krijgen, niet bij donker en zeker niet bij schemering rijden.

De Eyre Highway door de Nullarbar( nul- arbor=geen bomen) is 1200 kilometer lang, gerekend vanaf Norseman,  waar ik nu ben tot aan Ceduna. Om de paar honderd kilometer is er een “roadhouse” (tanken , eten, overnachting met stroom: wel nodig voor airco het is boven de 40 graden). Maar het is wel een  eindeloze vlakte en daardoor heen loopt de  weg met nauwelijks vegetatie. Wel dieren, ook vogels. Ik hoop er veel te zien. De enorme wigstaartarend staat op mijn verlanglijstje. Ik kom langs twee tijdzones, over een weekje is het voor mij nog eens 1,5 uur vroeger hier. Nog eerder nieuwjaar dus😉

In Esperance heb ik de 37 kilometer lange Great Ocean Drive route gereden. Fantastische uitzichten over de hagelwitte stranden en het Pink Lake.

En nu ben ik in Norseman aangekomen, de gateway naar de  Nullarbor. De kerstman wachtte me op voor de winkel, waar ik mijn laatste boodschappen voor een hele week heb gedaan.

Het wordt donker nu, en koelt lekker af. Morgen eet ik samen met een Australisch echtpaar, ook op reis hier, maar zij gaan de andere kant op. Kerst hier voor me is ook de was doen en de ramen schoonmaken😉 En mijn bijzondere kerst begint overmorgen: de meest indrukwekkende autorit die ik ooit in mijn leven zal maken...over een van de beroemdste wegen op aarde en die ik best heel spannend vind...echt rijden in het werkelijk niets...kilometers en kilometers lang door the middle of nowhere  .......hoe zou dat voelen? Ook waarschijnlijk zonder internet, want ik denk dat tijdens mijn vier of vijfdaagse  reis door de Nullarbar het bereik niet of heel slecht zal zijn.

Ik verheug mij op een onvergetelijke reis van 4 of 5 dagen, de meest  spectaculaire reis die ik ooit in mijn leven gemaakt  zal hebben. Want dat staat hoe dan ook al vast.

Mooie kerstdagen! Ik meld me weer voor het nieuwe jaar🙋‍♀️😎

1. Aja en Henk:
    24 december 2018
    Er staat dus een groot avontuur te wachten!!!
    We zijn heel benieuwd naar het verslag van deze barre tocht!!
    Wij wensen je een heel goede en vooral veilige reis!
    Wij vieren hier Kerst met een flauw zonnetje erbij en niet koud.
    Lieve groeten van ons.🎄🌤😍
  2. Henny:
    24 december 2018
    Mooie Kerst Gerda. En je gaat dus een tijdje “koppie onder”. Als je weer boven komt, meld je je vast weer. Good trip! A&H
  3. Lia Boekhout:
    24 december 2018
    Ik wens je een hele goede reis toe.
    Fijne Kerstdagen.
    groetjes Lia
  4. Jacqueline Versluijs:
    24 december 2018
    Oh spannend en ontzettend stoer van je!
    Ik denk aan je en wens je n onvergetelijke goede, veilige reis.

Namaste, Jacqueline
  5. Elly Zwienenberg:
    Fijne kerst Gerda!
    En ik wens je een fantastische reis, en een veilige aankomst in Ceduna! En dan horen we natuurlijk van je hoe het geweest is.
    Groet, Elly
  6. Piet:
    26 december 2018
    Veilige en spannende reis gewenst!
  7. Dikkie van de Blaak:
    27 december 2018
    Veel rij plezier en rij voorzichtig.
    Lekker warm 40 graden moet er niet aan denken.
    Hier is het min 2 graden. De Kerstdagen zijn weer voorbij nu op naar oud en nieuw.
    Groet Dikkie.