Tajine

25 januari 2020 - Awrir, Marokko

Ik had ooit een aardewerk tajine. Die kreeg ik van mijn Marokkaanse hulp in de huishouding toen ze terug kwam van vakantie uit Marokko. Die tajine heb ik nooit gebruikt. Hij stond gewoon op de kast. Als ik iets wilde bereiden erin moest de pan immers eerst 24 uur weken in water. Dus nam ik de braadpan maar...altijd te laat met weken immers. Zou er eigenlijk verschil in smaak zijn? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Hier worden ook metalen tajines verkocht, die hoef je niet te weken.
Ik had weer een tajine in mijn hand vandaag, een leuk beschilderd klein exemplaar. Wel aardig, dacht ik. Ik kwam gelukkig op tijd tot “bezinning”, ik wil het niet als souvenir en ik gebruik hem toch niet. De verkoper achtervolgde me, madame...madame  “ noem mij uw prijs”.   Eigen schuld....

De eerste dag regen in Marokko heb ik intussen meegemaakt: veel gele modder, veel in de camper. En dus naderhand schoonmaken.  Nu is het droog en zonnig en dat blijft voorlopig zo. Mijn uitstapje naar de vallei heb ik vanwege de regen een paar dagen uitgesteld. De weg erheen is onverhard en het is handiger als de modder opgedroogd is. En de wandelpaden zijn dan beter begaanbaar.
De vooruitzichten zijn ook weer temperaturen boven de 25 graden. Dat is mooi als ik in februari het binnenland in ga, want vooral de nachten kunnen nog koud zijn.

1. Lia Boekhout:
    26 januari 2020
    Dan kom je maar een keer uit de tajine bij mij eten.